Strona główna » Masters of Doom – książka o dwóch takich, co zmienili branżę
masters of doom książka

Masters of Doom – książka o dwóch takich, co zmienili branżę

Historia dwóch Johnów, którzy odmienili świat gier komputerowych - spisana w jednej pozycji. To wspaniała podróż przez "dziki zachód" gier, developmentu i historii tych dwóch osobowości.

John Carmack i John Romero. Dwie osobistości, które przez dekady trzęsły rynkiem gier. Jeszcze w pierwszej dekadzie lat 2000 – producenci kart graficznych zwracali się do tych dwóch panów z prośbą o konsultacje, w którym kierunku mają rozwijać swoje produkty i co właściwie należy zaimplementować w rozwiązaniach graficznych, by pchnąć świat do przodu.

masters of doom książka

Ich dokonania są niepodważalne

John Carmack i John Romero założyli firmę id Software, która wydała na świat przełomowe (nie bójmy się tego słowa) gry: Wolfenstein 3D, Doom i Quake. To dzięki nim najpierw wprowadzono pod strzechę gry w modelu 3D, następnie pełnym 3D, a jeszcze potem – tak oczywiste rzeczy jak podskakiwanie, zaokrąglenia na mapach, czy tryby gry, które dziś wydają się oczywiste. To właśnie John Romero wymyślił termin „death match”, którym posługujemy się do dziś.

masters of doom książka
Johna Romero miałem okazję poznać nawet osobiście!

Obaj odeszli z firmy w burzliwych okolicznościach, którą założyli lata temu. Z czasem id Software stało się częścią rodziny ZeniMax Media, a lada chwila będą częścią Microsoftu. Marka cały czas jest gwarantem jakości, grywalności oraz innowacyjności.

Masters of Doom znalazł się w Polsce dzięki Marcinowi Kosmanowi

To autor kilku publikacji, a w przypadku Masters of Doom nadzorował polskie tłumaczenie. I chwała mu za to, bo jest to książka, która przez lata nie była łatwo dostępna dla polskiego odbiorcy. A jest to wspaniała opowieść o początkach gier jako takich, kształtowaniu się pierwszych firm deweloperskich i kształtowaniu rynku. Historia każdego z Johnów zasługuje na osobny film, a tutaj została spisana w pasjonującą historię od ich początków w branży, aż po prawie czasy obecne.

Książkę czyta się z zapartym tchem, bowiem jest wypełniona ciekawostkami na temat najważniejszych produkcji, niepudrująca przy tym rzeczywistości. W czasach wspólnej pracy – mieli chwile chwały, jak i chwile, o których z pewnością woleliby zapomnieć.

masters of doom książka

To moja ulubiona książka

Mam słabość do tego typu publikacji. Uwielbiam czytać o ludziach, którzy wnieśli coś do globalnego świata. Z przyjemnością pochłonąłem biografię Steve’a Jobsa, Johnego Ive’a, Elona Muska. Jednak Masters of Doom przybliżył mi świat, który kocham najbardziej – świat gier. I pokazał go z zupełnie nieznanej mi wcześniej strony, pozwalając przy okazji poznać tak ważne osobistości w tak ciekawie ujęty sposób.

Filip Turczyński

Zawodowo inżynier jakości oprogramowania. Pracowałem przy kilku grach w tym przy Wiedźminie oraz w firmach LG i Samsung przy telefonach komórkowych. Pasjonat i kolekcjoner gier (kilkaset) i konsol (24). Uwielbia aktywnie spędzać czas wolny ze swoją rodziną.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Chcesz więcej? Dołącz do grupy!

Spodobało się? Polub :)

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .